بوتاکس بهتر است یا فیلر؟

فیلر یا بوتاکس؟

**تزریق فیلر یا بوتاکس: راهنمایی برای انتخاب مناسب**

*مقدمه*
با گذشت زمان، نمای صورت ما با ظاهر چین و چروک‌های پیری دست‌خوش تغییر می‌شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه زیبایی، امروزه روش‌های مختلفی برای جوان‌سازی و بهبود ظاهر صورت در دسترس قرار گرفته است. یکی از روش‌های محبوب و غیر تهاجمی، تزریق فیلر و بوتاکس است که توسط پزشکان متخصص در مطب یا کلینیک اجرا می‌شود.

 

تزریق فیلر یا بوتاکس - دکتر شیرین افضلی

*سوال اصلی: فیلر بهتر است یا بوتاکس؟*

گاهی اوقات، افراد بین انتخاب فیلر و بوتاکس دودل می‌شوند، اما این دودلی ناشی از عدم آگاهی از تفاوت‌های این دو روش است. در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب هرکدام از این روش‌ها پرداخته و شما را با تفاوت تزریق فیلر و بوتاکس آشنا می‌کنیم.

فیلر یا بوتاکس؟

**بخش اول: تفاوت‌های مواد اصلی**

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین فیلر و بوتاکس، نوع موادی است که در هر کدام از این روش‌ها استفاده می‌شود. فیلرها معمولاً شامل هیالورونیک اسید هستند، که دارای ماندگاری بالا و خاصیت پرکنندگی است. این مواد معمولاً برای بهبود حجم و شکل صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به علاوه، بوتاکس از تزریق سمی به نام بوتولینوم تولید می‌شود. این سم با فلج کردن عضلات موجب کاهش چین و چروک‌های ناشی از حرکت عضلات می‌شود. بوتاکس بیشتر برای درمان چروک‌های دینامیک (ناشی از حرکت عضلات) مناسب است.

**بخش دوم: میزان ماندگاری**

ماندگاری این دو روش نیز متفاوت است. بوتاکس معمولاً تا ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارد و برای حفظ نتایج باید جلسات تکراری انجام دهید. در مقابل، برخی از فیلرها دارای ماندگاری بالاتری هستند که ممکن است تا ۱۸ ماه یا بیشتر نتایج را حفظ کنند.

**بخش سوم: تاثیرگذاری و کاربرد**

تاثیرگذاری این دو روش نیز متفاوت است. بوتاکس با فلج کردن عضلات موجب کاهش چین و چروک می‌شود، اما بر روی چین و چروک‌های عمیق ناشی از کاهش حجم عضلات تاثیر موثری ندارد. برای درمان چین و چروک‌های عمیق، معمولاً تزریق فیلر به عنوان یک گزینه مناسب مطرح می‌شود.

به طور کلی…

با توجه به مزایا و معایب هر کدام از این دو روش، انتخاب بین فیلر و بوتاکس وابسته به نیاز‌ها و اهداف شماست. اگر چروک‌های دینامیک و چین و چروک‌های ناشی از حرکت عضلات اصلی مشکل شما هستند، بوتاکس ممکن است گزینه مناسب‌تری باشد. اما اگر نیاز به افزایش حجم و پرکنندگی صورت دارید و یا چین و چروک‌های عمیقتر دارید، تزریق فیلر ممکن است بهترین انتخاب باشد.

به هر حال، قبل از تصمیم‌گیری نهایی، بهتر است با یک پزشک متخصص مشوره کنید تا به شما راهنمایی دقیق‌تری برای انتخاب مناسب بین فیلر و بوتاکس ارائه دهد. باید توجه داشته باشید که هر دو روش ایمنی بالایی دارند و عارضه‌های جانبی آن‌ها معمولاً موقت و کمی هستند، و شما بلافاصله پس از جلسات تزریق می‌توانید به فعالیت‌های روزانه‌تان بازگردید.

دکتر شیرین افضلی تزریق فیلر لب

**فرق بین فیلر و بوتاکس: تأثیرات جانبی و کاربرد هرکدام**

*مقدمه*
در دنیای امروزه، روش‌های مختلفی برای جلوگیری از علائم پیری و بهبود ظاهر پوست وجود دارند. از جمله این روش‌ها، تزریق بوتاکس و فیلر به عنوان دو روش معروف در زمینه جوان‌سازی پوست بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این مقاله، به مقایسه تفاوت‌ها و اثرات جانبی این دو روش پرداخته و نکاتی در مورد مصرف مناسب و هزینه آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این مقاله، تأثیرات جانبی و مصرف مناسب هر کدام از این دو روش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

**تولید بوتاکس و خطرات باکتری C. botulinum**

بوتاکس یکی از مهمترین روش‌های جوان‌سازی و بهبود ظاهر پوست است. این ماده از باکتری C. botulinum استخراج می‌شود که در محیط‌های طبیعی گوناگونی از جمله خاک، دریاچه‌ها، جنگل‌ها و مجاری روده پستانداران و ماهی‌ها یافت می‌شود. باکتری C. botulinum در شرایط خاصی سم بوتولینوم تولید می‌کند که مسئول بوتولیسم، یک بیماری خطرناک، است. این سم بسیار خطرناک بوده و به گفته دانشمندان، تنها ۱ گرم آن می‌تواند ۱ میلیون نفر را به راحتی به خطر انداخته و کشته.

**استفاده ایمن بوتاکس در زمینه زیبایی و پزشکی**

با این حال، در صورت استفاده مناسب از بوتاکس تحت نظر پزشک، این ماده کاملاً ایمن و حتی با عوارض جانبی اندکی است. بوتاکس به عنوان یک داروی موقت، عضلات را به صورت موقت فلج کرده و برای افراد مبتلا به اختلالات عضلانی و عصبی مختلف، و همچنین جلوگیری از ظهور چین و چروک در پوست توصیه می‌شود. با پیشرفت سن و کاهش کلاژن در پوست، احتمال افتادگی و ظهور چین و چروک پوست بیشتر می‌شود که با استفاده از بوتاکس به راحتی می‌توان به جنگ با این مشکلات پوستی پرداخت.

دکتر شیرین افضلی پزشک زیبایی

**عملکرد بوتاکس در سیستم عصبی و عضلانی**

بوتاکس یک نوروتوکسین است که به سیستم عصبی هدف ویژه‌ای دارد و فرآیندهای مربوط به پیام رسانی عصبی را که باعث انقباض عضلات می‌شوند، مختل می‌کند. به عبارت ساده، Botox باعث فلج موقتی عضلات می‌شود. عضلات برای انقباض نیاز به پیام رسان شیمیایی به نام استیل کولین دارند. استیل کولین به گیرنده‌های سلول‌های عضلانی متصل شده و انقباض عضلات را فراهم می‌کند.

با تزریق بوتاکس، ترشح استیل کولین متوقف می‌شود و در نتیجه انقباض عضلات کاهش می‌یابد. به این ترتیب، بوتاکس به عنوان یک سم وارد شده به بدن، به کاهش فشار و سفتی عضلات کمک می‌کند.

**کاربردهای Botox در زمینه زیبایی و پزشکی**

کاهش چین و چروک صورت یکی از مصرف‌های برجسته بوتاکس است. تأثیرات این ماده موقتی هستند و مدت اثر آن بسته به نوع درمان، معمولاً از ۳ تا ۱۲ ماه متغیر است. اصولاً بوتاکس در نواحی زیر تزریق می‌شود:

۱٫ **خط اخم و چین و چروک بین ابروها**
۲٫ **خطوط پنجه کلاغی و چین و چروک اطراف چشم**
۳٫ **چین‌های افقی در پیشانی**

فیلر صورت

به علت محدودیت‌های FDA، استفاده از Botox تنها برای مناطق اطراف چشم و پیشانی تأیید شده است.

بوتاکس نه تنها در زمینه زیبایی بلکه در پزشکی نیز کاربردهای متعددی دارد. این ماده برای درمان بعضی از بیماری‌ها که بر سیستم عصبی عضلانی تأثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود

. FDA استفاده از Botox را برای افراد بالای ۱۸ سال تأیید کرده است، با این حال، در برخی موارد مانند اسپاستیسیتی اندام فوقانی در افراد بالای ۲ سال و چشم‌های ضربدری یا استرابیسم در افراد بالای ۱۲ سال نیز اجازه استفاده از آن داده شده است. Botox حتی می‌تواند در کاهش تعریق شدید زیر بغل، پیشگیری از میگرن، کاهش علائم مثانه بیش فعال، و درمان اسپاسم پلک یا بلفارواسپاسم ناشی از دیستونی گردن موثر باشد.

**بخش اول: تأثیرات جانبی بوتاکس**

بوتاکس معمولاً برای کاهش چروک‌ها و خطوط صورت به کار می‌رود. اما این روش نیز همراه با تأثیرات جانبی می‌آید. تأثیرات جانبی رایج بوتاکس عبارتند از:

۱٫ **کبودی در محل تزریق**: بوتاکس ممکن است موجب ظهور کبودی در ناحیه تزریق شده و این عارضه معمولاً در چند روز از بین می‌رود.

۲٫ **قرمزی و تحریک چشم**: تحریک چشم و قرمزی نیز از جمله عوارض جانبی بوتاکس محسوب می‌شوند.

۳٫ **افتادگی پلک‌ها**: بوتاکس ممکن است به صورت غیرمنتظره پلک‌ها را افتاده کند که با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند.

۴٫ **سردرد**: برخی از افراد ممکن است پس از تزریق بوتاکس سردرد تجربه کنند.

برای کاهش این تأثیرات جانبی، مصرف قطره‌های چشمی یا متوقف کردن داروهای رقیق کننده خون قبل از تزریق مورد توصیه است.

**بخش دوم: موارد منع مصرف بوتاکس**

بوتاکس توصیه نمی‌شود به افراد باردار، شیرده، افراد مبتلا به مشکلات پوستی، و بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز.

فیلر چیست؟

فیلر: معرفی و کاربرد

فیلر یکی از روش‌های محبوب در جوان‌سازی پوست است که به تازگی به عنوان یکی از جوان‌سازان پوست مورد توجه قرار گرفته است. این ماده، که از نوعی کلاژن تشکیل شده و در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود، توسط پزشکان به پوست تزریق می‌شود و نتیجه آن بهبود جوانی و زیبایی پوست است. از آنجایی که با پیشروی سن، مقدار کلاژن در بدن کاهش می‌یابد و این موجب ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود، فیلر با ویژگی‌های حجم‌دهنده خود، به پوست حجم داده و آن را جوان‌تر و زیباتر می‌کند. این ماده گاهی به عنوان “ژل صورت” نیز شناخته می‌شود.

انواع فیلرها

فیلرها از نظر عملکرد به دو دسته اصلی محرک و حجم‌دهنده تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، بسته به نوع ماده تشکیل‌دهنده، انواع مختلفی از فیلرها وجود دارد. در زیر به توضیح مختصری از برخی انواع رایج فیلرها پرداخته شده است:

اسید هیالورونیک: فیلرهای حجم دهنده اسید هیالورونیک به دلیل وجود این ماده در طبیعت بدن انسان، به عنوان یکی از ایمن‌ترین گزینه‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند. این نوع فیلر به طور معمول برای رفع چین و چروک‌ها و افزایش حجم لب‌ها استفاده می‌شود و مدت ماندگاری آن تا ۶-۹ ماه است.

فیلر کلسیم هیدروکسید: فیلر کلسیم هیدروکسید یکی دیگر از فیلرهای حجم‌دهنده است که بیشتر برای زاویه سازی صورت و افزایش حجم گونه‌ها به کار می‌رود. این نوع فیلر به عنوان یکی از سنگین‌ترین فیلرها شناخته می‌شود و نتایج آن بسیار طبیعی است. مدت ماندگاری آن تا یک سال برای زاویه سازی و تا سه سال برای رفع چین و چروک‌های عمقی پوست است.

فیلر اسید پلی لاکتیک: فیلرهای اسید پلی لاکتیک به عنوان فیلرهای محرک شناخته می‌شوند و تزریق آن‌ها به فعالیت کلاژن‌سازی در بدن انسان ادامه می‌دهد. نتایج این نوع فیلر در ابتدا قابل مشاهده نیست و پس از چند هفته ظاهر می‌شوند. تزریق این فیلر باید در چند جلسه و در طی یک ماه انجام شود و مدت ماندگاری آن تا حدود ۵ سال است.

کاربردهای فیلرها

فیلر اسید هیالورونیک:

  • رفع چین و چروک‌های پیشانی
  • رفع خط لبخند و خطوط گوشه دهان
  • درمان زخم‌ها و اسکارهای پوستی مانند آکنه
  • رفع چین و چروک دور چشم و زیر چشم
  • زاویه‌سازی فک و صورت
  • افزایش حجم لب‌ها و تغییر فرم آنها
  • رفع عیوب بینی

فیلر کلسیم هیدروکسید:

  • زاویه سازی صورت و فک
  • افزایش حجم گونه‌ها
  • رفع چین و چروک‌های عمقی پوست

فیلر اسید پلی لاکتیک:

  • تحریک کلاژن‌سازی پوست
  • افزایش انعطاف‌پذیری پوست
  • کاهش چین و چروک‌های پوست

فیلرها به عنوان یکی از روش‌های پرطرفدار در جوان‌سازی پوست با استفاده از انواع مختلف و متنوعی از مواد به پوست جلوه‌ای جوان‌تر و زیباتر می‌بخشند. از تزریق اسید هیالورونیک برای رفع چین و چروک‌ها تا استفاده از فیلر کلسیم هیدروکسید برای زاویه‌سازی صورت، این روش‌ها بسیار مؤثر و ایمن هستند و انتخاب انواع فیلر بستگی به نیازهای شخصی و توصیه پزشک دارد.

**بخش سوم: تأثیرات جانبی فیلر**

فیلرها نیز تأثیرات جانبی دارند، اما بیشتر از بوتاکس هستند. برخی از عوارض جانبی شایع تزریق فیلرها عبارتند از:

۱٫ **زخم**: ممکن است در ناحیه تزریق فیلر زخم‌ها به وجود بیایند که به طور معمول در ۷ تا ۱۰ روز به طور کامل بهبود می‌یابند.

۲٫ **اسکار**: اسکار یا بازوی ابرویی نیز یک عارضه جانبی احتمالی است.

۳٫ **بی‌حسی موضعی**: ممکن است موضع تزریق فیلر به مدت معقولی بی‌حس شود.

۴٫ **خارش**: برخی از افراد ممکن است احتمال خارش در محل تزریق فیلر داشته باشند.

۵٫ **واکنش آلرژیک**: در برخی موارد، واکنش‌های آلرژیک به فیلرها رخ می‌دهد.

۶٫ **کبودی**: کبودی نیز از مشکلات معمولی پس از تزریق فیلر است.

۷٫ **عفونت**: اگر تمیزی نهادهای تزریق کم باشد، احتمال عفونت وجود دارد.

۸٫ **قرمزی**: قرمزی نیز یک عارضه جانبی ممکن است باشد.

۹٫ **کوری یا مشکلات بینایی**: در برخی موارد نادر، تزریق فیلر می‌تواند به مشکلات بینایی منجر شود.

۱۰٫ **مرگ سلول‌های پوستی**: کاهش جریان خون روند در محل تزریق می‌تواند به مرگ سلول‌های پوستی منجر شود.

**بخش چهارم: هزینه تزریق فیلر و بوتاکس**

هزینه تزریق بوتاکس معمولاً کمتر از فیلر است. همچنین، قیمت این روش‌ها

به نوع تزریق و منطقه جغرافیایی شما وابسته است. توجه داشته باشید که هیچ‌یک از این روش‌ها تحت پوشش بیمه نیستند.

مزوتراپی مو تهران - دکتر افضلی

**نتیجه‌گیری**
هر دو فیلرها و بوتاکس روش‌های موثری برای جوان‌سازی پوست هستند، اما تفاوت‌های مهمی دارند. بوتاکس برای کاهش چین و چروک سطحی مناسبتر است، در حالی که فیلرها برای جلوگیری از عمق چروک‌ها و افزایش حجم و شکل صورت مناسب‌تر هستند. باید با توجه به نیازها و اولویت‌های شخصی خود و با مشورت پزشک متخصص، انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *